Menu Zamknij

Wycieczka w Góry Świętokrzyskie

W dniach 3, 4, 5 czerwca 2016 r. studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku i osoby zaprzyjaźnione wzięli udział w wycieczce w Góry Świętokrzyskie. Pogoda nam dopisała, dzięki czemu mogliśmy nacieszyć oczy pięknymi widokami. W pierwszym dniu zwiedziliśmy Olęgorek. Majątek ziemski Oblęgorek Henryk Sienkiewicz otrzymał w 1900 roku z okazji 25-lecia pracy pisarskiej. Ten pięknie położony eklektyczny pałacyk, zaprojektowany specjalnie dla pisarza przez architekta Hugona Kuderę stał się siedzibą muzeum w 1958 roku. W obecnej chwili zobaczyć tu można gabinet, salon, jadalnię, palarnię i sypialnię pisarza. Wyposażenie stanowią oryginalne meble, obrazy, rzeźby, tkaniny i część księgozbioru Sienkiewicza. Następnie udaliśmy się do Jaskini Raj, która oczarowała nas wymyślną kalcytową szatę naciekową stworzoną przez naturę. Można obejrzeć tu znalezione w namulisku krzemienne narzędzia pracy człowieka neandertalskiego, zamieszkującego jaskinię ok. 50.000 lat temu, a także szczątki prehistorycznych zwierząt – mamuta, nosorożca włochatego, niedźwiedzia jaskiniowego – będących obiektem polowań i szukających w jaskini schronienia. W muzeum odtworzone zostało obozowisko rodziny neandertalskiej z trzema naturalnej wielkości postaciami. Trochę zmarzliśmy, ponieważ temperatura w jaskini wynosi ok. 9° C, a wilgotność 95 %.

Nocleg mieliśmy w bardzo urokliwym miejscu w Kielcach. Jest to Góra Karczówka, na której znajduje się zabytkowy klasztor Bernardynów. Obecnie opiekują się nim Pallotyni i właśnie u nich gościliśmy 2 noce. Warunki były bardzo dobre. Zorganizowano nam ognisko na skarpie skąd mogliśmy podziwiać wieczorem panoramę Kielc.

W drugim dniu udaliśmy się na Święty Krzyż. Nawiedziliśmy najstarsze sanktuarium na ziemiach polskich. Od 1000 lat są tu przechowywane i czczone Relikwie Krzyża Świętego, którym opiekują się Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej. W dalszą drogę ruszyliśmy do Świętej Katarzyny, gdzie zwiedziliśmy Zespół Klasztorny Bernardynek, Kapliczkę i źródełko Św. Franciszka.

W ostatnim dniu naszej wycieczki pojechaliśmy do Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Kałkowie-Godowie, gdzie wzięliśmy udział we Mszy Świętej. Następnie oglądaliśmy Muzeum Przyrody i Techniki “Ekomuzeum” im. Jana Pazdura w Starachowicach – muzeum mieści się na terenie dawnej huty. Ostatnim punktem naszej wyprawy był Wąchock. Zwiedziliśmy Klasztor Cystersów, który został zbudowany na przełomie XII i XIII wieku. Jest jednym z najpiękniejszych przykładów architektury romańskiej w Polsce. Nie sposób było nie zobaczyć Pomnika Sołtysa . Do pomnika prowadzi Aleja Humoru, na której umieszczono 33 żeliwne tablice z dowcipami o Wąchocku i wąchockim sołtysie.

Wreszcie wróciliśmy szczęśliwi i pełni wrażeń do domu. To była udana wycieczka.