Menu Zamknij

Projekt „Cudze chwalicie, swego nie znacie” rozpoczęty

Pogoda we wrześniu zaskoczyła dużą ilością słońca i wysokimi temperaturami, dlatego zaplanowana wycieczka trasą Krainy Otwartych Okiennic tym bardziej cieszyła. Było to pierwsze działanie w ramach projektu skierowanego do seniorów gminy Łapy „Cudze chwalicie, swego nie znacie”, które uzyskało dofinansowanie z budżetu gminy Łapy.

Wycieczkę rozpoczęliśmy wizytą w Drohiczynie. Spacer po tym urokliwym miasteczku zaczęła wizyta w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, gdzie podziwialiśmy jego wnętrza i poznaliśmy burzliwą przeszłość. Góra Zamkowa i rozpościerający się piękny widok na dolinę Bugu był również niezapomnianym przeżyciem. Zwiedzając Muzeum Diecezjalne im. Jana Pawła II, oglądaliśmy przepiękne i unikatowe eksponaty, stanowiące pod względem historycznym najbogatszy zbiór w tej części Polski.

Święta Góra Grabarka to kolejny przystanek na trasie wycieczki, miejsce pielgrzymek wyznawców prawosławia. Ludzie przychodzą tu z prośbą i modlitwą zostawiając swoje krzyże, przychodzą, aby znaleźć ukojenie i pociechę. Będąc na Świętej Górze, poznaliśmy jej historię i obejrzeliśmy cerkiew Przemienienia Pańskiego, która znajduje się w centralnym miejscu wzniesienia.

W drodze powrotnej odwiedziliśmy Skit w Odrynkach oraz Krainę Otwartych Okiennic. Skit w Odrynkach, prawosławna pustelnia na Podlasiu, umiejscowiona pośród podlaskich łąk i rozlewisk Narwi, zachwyciła nas już u wejścia. Zapoznaliśmy się tu z historią życia ojca Gabriela, inicjatora powstania tego urokliwego i niezwykłego miejsca, a także poznaliśmy ciekawostki związane z drewnianą cerkwią pod wezwaniem Opieki Matki Bożej znajdującą się na terenie Skitu. Krainę Otwartych Okiennic, ze swoją starą, oryginalną i unikatową architekturą, podziwialiśmy z okien autokaru, zmierzając już do domu.

Wróciliśmy w późnych godzinach wieczornych w bardzo dobrych nastrojach, zadowoleni z  wycieczki, bogatsi w zdobytą wiedzę. Mimo upływu lat znane polskie przysłowie „Cudze chwalicie, swego nie znacie” nie straciło na aktualności i znakomicie pokazuje, jak wielu rzeczy nie doceniamy wokół nas. Bardzo często, zachwycamy się wszystkim co dalekie i obce, a nie znamy ciekawych i unikatowych miejsc, które są blisko, które zachwycają architekturą, pięknem przyrody czy ukształtowaniem terenu. Dlatego warto je odnajdywać i popularyzować. Wyjazd był doskonałą okazją do integracji lokalnej społeczności seniorów, jak również do promocji piękna naszego regionu.

Uniwersytet Trzeciego Wieku w Łapach

Projekt dofinansowany z budżetu gminy Łapy