Menu Zamknij

Szlakiem kultur wchodu

Dnia 20.05.2010 r. uczestnicy projektu ,,Dialog kultur – znam, rozumiem, szanuję” z koordynatorem Wiesławą Modzelewską (Filia Biblioteczna w Uhowie) wzięli udział w wycieczce do Sokółki, Kruszynian i Supraśla, w celu poznania kultury tatarskiej i ikonografii prawosławnej. Organizatorami wyprawy byli beneficjenci projektu.

W Sokółce udaliśmy się do ,,Muzeum ziemi sokólskiej”. Kustosz pokrótce opowiedział nam historię miasta i Tatarów. Następnie przeszliśmy do Sali tatarskiej, która była poświęcona kulturze i życiu codziennemu tej ludności. Mogliśmy obejrzeć w tym pomieszczeniu stroje, nakrycia głowy, dokumenty, książki i inne ciekawe rzeczy. Tuż obok znajdowała się sala strzelecka. W tym miejscu poznaliśmy technikę wykonywania i strzelania z łuków.
Kolejnym etapem naszej wycieczki były Kruszyniany. Jest to jedna z miejscowości najbardziej kojarzona z islamem w Polsce, gdzie kultywowane są tradycje Tatarów. Najważniejszą częścią wyprawy było zwiedzanie meczetu. Świątynia muzułmańska niezwykle nas zaciekawiła. W tym miejscu poznaliśmy kulturę, obrzędy, zasady wiary, życie codzienne Tatarów. Przewodnik, który nas oprowadzał, był potomkiem tego narodu. Niezwykle ciekawy okazał się cmentarz tatarski, gdzie znajduje się nagrobek, który pochodzi z XVII w. Kulminacyjnym punktem wyprawy był obiad w ,,Jurcie tatarskiej” u Dżannety. Wszyscy byli zachwyceni tradycyjną kuchnią.
Następnym miejscem wyprawy był Supraśl. Obiektem, które trzeba obowiązkowo tam zobaczyć jest muzeum ikon. Zwiedzanie tego miejsca było połączone z efektami dźwiękowymi i świetlnymi, które wywoływały w nas uczucie tajemniczości i grozy. Dowiedzieliśmy się również o powstawaniu, symbolice ikon i ich roli w wierze prawosławnej. Po wyjściu z budynku byliśmy zafascynowani sposobem prezentacji eksponatów zgromadzonych w tym muzeum.            Wycieczka po miejscach kultury Tatarów i do muzeum ikon wywarła na nas duże wrażenie i pozostawiła w naszej pamięci ogromny ślad. Poznajemy, staramy się zrozumieć i uczymy się szanować inne kultury.